mandag 7. juli 2014

Å skrive en sang fra hjerte

Hvorfor er det viktig å skrive en egen sang?
Hvorfor er det viktig å skrive sangen på sitt eget språk? 
Hvorfor er det viktig å skrive sangen på sin egen dialekt?

Vi alle har en sang inni oss, en sang som beskriver oss, og forteller oss hvem vi er. Ved å skrive en egen sang, så får du uttrykt deg, og du får fortelle og vise folk hvem du er, en sang rett fra hjertet. Ved å spille og synge en sang som andre har laget, får du ikke gjort det samme. Ja, du kan lage din egen versjon av sangen, men sangen vil fortsatt ikke være din, og den er ikke fra ditt hjerte. Det er viktig å kunne få synge sin egen bønn, ikke bare for sin egen del, men for Gud sin, han vil høre akkurat din sang.


Via å skrive på sitt eget språk og dialekt så gir det mer kraft til sangen, synes jeg personlig. Jeg selv skriver sanger som oftest på engelsk, men det er fordi jeg føler at jeg klarer å uttrykke meg bedre på engelsk, en mitt morsmål. Men hver gang jeg synger norsk, og spesielt når jeg synger på min nord-norske dialekt, så er det noe helt annet en å synge på et språk som ikke et mitt morsmål. Da kan jeg virkelig prise Gud, med enda større glede, og jeg føler at ordene blir mye større, mer mektige og majestetiske!


Gud har gitt hver folk et språk som sitt morsmål, med en unik dialekt til. Via å ikke uttrykke seg på sitt eget språk, på sin egen dialekt, så får ikke folk uti verden høre skjønnheten av Guds verk. Han vil høre deg prise hans navn, på det språket og den dialekten du snakker og har fått.

Sist fredag filmet vi litt av band øvingen. Her er små klipp av de 4 nye sangene vi har i bandet, som bandmedlemmene har skrevet selv.
Det er noe helt spesielt å kunne spille sanger som du og din "familie" har skrevet selv. Sånn som John Erling sa det etter å ha hørt oss spille så mange ganger; når dere spiller disse sangen, så er dere mer samkjørt.

~ Kine

1 kommentar: